Authors:



Common Action is a group of artists and researchers formed spontaneously around the manifesto: Caroline Arnold, Thomas Baggenstos, Lila Egger, Sabine Gebhardt Fink, Martha Kapfhammer, Daria Leush, Kathrina Steffen, Shanmei Tan, Soohyun Jeong.


Nana Adusei-Poku (Dr. des.) ist eine unabhängige Wissenschaftlerin, Kuratorin sowie Gastdozentin im Departement Kunst & Medien an der Zürcher Hochschule der Künste. Sie war Forschungsprofessorin für Visuelle Kulturen (2015–2017) und für Kulturelle Diversität (2013–2014) an der Fachhochschule Rotterdam mit Anbindung an das Piet Zwart Institute und der Willem de Kooning Academie (Rotterdam). Adusei-Poku kuratierte zudem die Ausstellung NO HUMANS INVOLVED am Witte de With – Zentrum für zeitgenössische Kunst, Rotterdam. Zu ihren letzten Veröffentlichungen gehören u. a. «On Being Present Where You Wish to Disappear», in dem sie die in der zeitgenössischen Kunstwelt die Idee des Nichts, Universalität und Weisssein hinterfragt.

→ 

lecturer for didactics and science of visual design at the PHBern since 2009. Main areas of work: Teaching of visual and aesthetic arts in primary school, methods of recording creative learning processes, designing with digital media, development and competence-oriented judgement formation.



ist Dichterin, Autorin, Filmemacherin, Musikerin und Lehrende. Neben ihren Soloprojekten spielt sie seit über 14 Jahren mit Zenzile (Tourneen und Platten). Zudem arbeitet sie mit diversen Künstler_innen, u.a. Tony Allen. Ihr neues Album heißt Don't Feed the Gate Keepers (Kapitel 1: Nov. 2016; Kapitel 2: Frühjahr/Sommer 2017). www.jamikaajalon.com


ist Geschichts- und Kulturwissenschaftlerin und arbeitet als freie Autorin in Berlin. Sie ist Mitherausgeberin der Anthologie (mit Kien Nghi Ha und Sheila Mysorekar): re/visionen: Postkoloniale Perspektiven von People of Color auf Rassismus, Kulturpolitik und Widerstand in Deutschland (2007) und war an verschiedenen Ausstellungsprojekten beteiligt.


Havin Al-Sindy was born and raised in the Kurdish autonomous region in Iraq. She studied biology, chemistry, and art. She completed her master’s degree at the State Academy of Fine Arts Stuttgart and the Kunstakademie Düsseldorf in 2018 and currently works as an administrative professor at the HBK Braunschweig.

 

Texts of the authors:

Clara Laila Abid Alsstar is a conceptual artist, art educator, and academic. She predominantly works with collectives (Third Space: Disordering the Mess, eRger, FLORIDA Lothringer 13) and writes lyrical texts with a focus on situated knowledge of racism and social justice.

Texts of the authors:

ist ein Raum für Kunst und politische Solidarität. Der Fokus unserer Projekte ist, eine kollektive Praxis zu entwickeln, die sich gegen ein (rassistisches, klassistisches, sexistisches) System richtet, das uns zu Ungleichen macht. Die AntikultiAteliergruppe ist offen und veränderlich, u.a. wirken mit: Harika Yilmaz, Niştiman Erdede, Khalid Ahmad, John Mwangi Njuguna, Vanessa Seliner, Benjamin Jafari, Ismail Balsak, Felipe Polania, Nora Landkammer, Annatina Caprez, Yonis Hassan, Julia Huber und Zuher Kara Ahmad. http://antikultiatelier.blogspot.ch/


, Politikwissenschaftlerin, lebt in Wien. Lektor_in an der Universität Wien, Hin- und Wieder- Performer_in. Schreibt derzeit an ihrer Dissertation zu Inklusion als porösem Grenz- und Begegnungsraum am Institut für Politikwissenschaft / Uni Wien.


ist Autor, Redakteur und Linguist, organisiert unabhängige Räume für diskursive und künstlerische Zusammenarbeit und begreift Publizieren und Forschen als kritische Praxis.

Texts of the authors:

Visueller Gestalter HfG, MA Transdisziplinarität (Abschluss FS 2014) Bei seiner Arbeit als Gestalter gilt das Interesse den Prozessen der «Identitätskonstruktion»  seiner Kunden und der Art und Weise wie «Bilder»  in diesen Prozessen entstehen, interpretiert und verhandelt werden. Das Projekt «Werkstatt über mich»  ist Teil seines Masterstudiums an der ZHdK, Master in Transdisziplinarität. www.biografiearbeitmitkindern.ch


ist Leiterin des BA und MA Art Education sowie des Forschungsfelds Vermittlung an der Hochschule der Künste Bern (HKB), mit Lehr- und Forschungsaktivitäten in der Professions- und Unterrichtsforschung. Die promovierte Kunsthistorikerin ist zudem ausgebildete Illustratorin und Lehrerin für Bildnerische Gestaltung.


Dr., studied Art Education at the BUA and completed her PhD in Art Education on the subject of Drawing - Speaking - Showing at the University of Hamburg. She works as a researcher and designer and is a lecturer for didactics in visual design/art didactics at the Chair of Didactics for Art and Design at the PH FHNW.

Texts of the authors:

is an art mediator and educator. She lives in Dresden and studied art history, German studies, and art education. Among other things, her work is theoretically and practically engaged with museum outreach, participation, contemporary art and design, and critical pedagogy. Contact: isabell.baldermann /et/ gmail.com

 


Silke Ballath’s interest is in collaborative practice within artistic-educational projects. She is a research assistant at the HBK Braunschweig and co-founded the Schattenmuseum’s youth commitee, as project director of the sideviews artist collective. She is currently writing her doctoral thesis on the collaboration between teachers and artists at the Kontextschule.


MAS, teaches primary school at the PHGR in Chur. The main focus of research and development is the investigation of interdisciplinary possibilities for art and its didactics in primary schools. Since 1998 he works as a freelance artist together with Gabriela Gerber.


ist Professorin für Musikpädagogik und Musikdidaktik an der Universität von Osnabrück. Sie studierte in Köln und Berlin Musik, Latein, Erziehungswissenschaften und Philosophie sowie Diplom-Musikerziehung und promovierte zum Kulturbegriff in der interkulturell orientierten Musikpädagogik. Barth hatte eine Gastprofessur an der Universität der Künste Berlin und war Lehrerin an einem Gymnasium in Hamburg Altona. Ausserdem arbeitet sie im Bundesvorstand des Arbeitskreises für Schulmusik, ist Dozentin in der Fortbildung von Lehrpersonen und Autorin zahlreicher Artikel.


studied at the Pratt Institute/N.Y. Fine Arts and took part in exhibitions in the USA and Switzerland. She was artistic director of the Biennale Bern 2005 and is a lecturer at the BA Vermittlung in Kunst und Design and MA Art Education at the HKB. Together with Ruth Kunz she has authored Scribbling Notions, a pilot study on pictorial processes in early childhood. Baum/Jakob collaborated on the research project Art Mediation in Transformation and won the SAM Art Award in 2011.


, Künstler_in, Initiant_in, und Mitorganisator_in verschiedener Kunst- und Filmprojekte. Mitglied in diversen Gremien und Jurys, erhielt zahlreiche Kunststipendien, u.a. Erna und Curt Burgauer Förderpreis 2012, seit 2001 Dozent_in an div. Schulen, u.a. F+F Schule für Kunst und Mediendesign, Zürich, ZHdK in div. Fachbereichen, École Supérieure d’Art Visuel, Fachbereich Malerei, in Genf.


Kunigunde Berberich studied architecture, works interdisciplinarily, and directs participatory art projects. She shares her experiences at Berlin vocational colleges and universities and is a founding member of the Jugendkunstschule Nordhausen.


currently lecturer in art history at the Akademie der Bildenden Künste Stuttgart and freelance author. Main focus of her work: Dutch art and cultural history, in particular P. P. Rubens, book history, interdisciplinary projects on the mediation of art history (in schools and exhibitions). In 2018/19 she was head of the doctoral programme in didactics in art and design at the Zurich University of the Arts.

Texts of the authors:

Historian, lic. phil., dipl. HLA, teaches at the PHGR in Chur in the study courses kindergarten and primary school. The focus of research and development is the investigation of questions concerning children's historical thinking and learning. Since 2016 she has been a member of the board of the NMG-Didaktik Forum.


has existed as an artist duo since 2014. In their artistic practice, Bigler and Weibel interweave performance and digital media. Their works are created with the intention of making personal perception of everyday situations visible and tangible. As performers, they act within and set themselves in relation to the respective environments. Jasmin Bigler (*1993) and Nicole Weibel (*1990) studied art and education at the Lucerne University of Applied Sciences and Arts from 2013-2016 and are currently in the master's degree program in art education at the University of the Arts in Bern.


Agnes Biya studies Protestant religious education at the University of Cologne, where she also works as a student assistant in the Institute of Art and Art Theory. Her artistic work utilizes and connects various different media, while her thematic focus is on sharing experiences in order to inspire and empower others.


ist wissenschaftlicher Mitarbeiter im Bereich Schulmusik an der Zürcher Hochschule der Künste und Dozent für Musik und Fachdidaktik Musik an der Pädagogischen Hochschule und an der Universität Freiburg. Nach dem Lehrdiplom für Musik an Sekundarstufen und Gymnasien hat er sich an der Hochschule der Künste Bern auf den Bereich Popmusik spezialisiert. Olivier Blanchard arbeitete während 11 Jahren als Musiklehrer an einer Sekundarschule und ist als Komponist, Arrangeur, Dirigent und Sänger in seiner eigenen Band auch künstlerisch tätig.


Naomi Bodner studies art, philosophy, and educational studies for her teaching degree. She is a tutor in art education and works at the faculty of philosophy’s graduate school. She is especially interested in the history of philosophy and the sciences, and in subject and network theories.

Texts of the authors:

studierte Geschichte und Germanistik an der Universität Bern. Seit 2013 wissenschaftlicher Mitarbeiter im PTT-Archiv in Köniz, wo er an einem Oral History Projekt arbeitet. 2013-2016 Master Art Education, Vertiefung ausstellen & vermitteln an der ZHdK.


, 1983. Bachelorstudium Soziologie an der Universität Bern, Masterstudium Theaterpädagogik an der Zürcher Hochschule der Künste, Abschluss 2014. 2012-2014 wissenschaftliche Assistenz bei FLAKS. Aktuell: Duo Reich und Schön, Projekte an Schulen Projekte und in der freien Szene. Leiter der Theater AG der Kantonsschule Wohlen.


Lara Caluori is a student at the Master Art Education program at the Hochschule der Künste Bern. In addition, she also works as a student assistant for the BFH’s Vice-Rectorate for Research. Her work focuses on encounters between art, the natural sciences, and education within artistic research.

Texts of the authors:

, studied arts at the Universidad Central del Ecuador (Central University of Ecuador), as well as visual anthropology and ethnographic documentary at the Facultad Latinoamericana de Sciencias Sociales (Latin American Faculty of Social Sciences). From 2011-2016 he coordinated the Community Research and Mediation Department of the Foundation Museos de la Ciudad. He is currently active in various cultural institutions and organizations for indigenous popular commerce in Quito and developing a research on practices and discourses regarding Ecuador’s popular, intercultural and community education. He is a member of the network Another Roadmap School and a community educator in the workshop “Mujeres Bordando en el Mercado San Roque” (“Stitching Women at the Market San Roque”).

https://colivre.net/quito-working-group alejandro.cevallos.n@gmail.com


is a scenographer, art educator, and research assistant at the HFG’s Institute Arts and Design Education (IADE). Her work focuses on the intersections of architecture, space, and educational practice.

Texts of the authors:

Born in 1953, Bernhard Chiquet works between 1973 and 2018 as a teacher for art education and professor for pedagogy and didactics in art and design. He is a concept artist, and lives and works in Riehen.

 


ist Professorin für Lehrer_innenbildung und Schulforschung am Institut für Bildungs- und Erziehungswissenschaft der Karl-Franzens-Universität Graz. Lehr- und Forschungsschwerpunkte umfassen die Themenkomplexe Professionalisierung und Differenz in Bildungs- und Vermittlungsprozessen sowie Institutionskritik. Sie ist Herausgeberin der Reihe Arts & Culture & Education



Texts of the authors:

He is a Brazilian artist, curator, educator and researcher based in Berlin. He holds a Master's in Art Praxis from the Dutch Art Institute. His practice majorly focuses on artistic research and collective anti-hegemonic art projects that attempt to combat the existing forces of oppression. He is part of the curatorial collective Cruising Curators in Berlin and is developing "Third Space: Disordering the Mess", hosted at the Lenbachhaus Museum, Munich.


 arbeitet an der Schnittstelle von Kunst/Kultur, Bildung und Wissenschaft mit den Schwerpunkten Migration, Empowerment und Kommunikation. Sie erhielt ihren Bachelor in European Studies an der Queen Mary University of London (England) und ihren Master in Intercultural Education an der Freien Universität Berlin. Diallo ist Redaktionsmitglied beim Kunstmagazin Contemporary And (C&). Als Co-Projektleiterin verantwortet sie seit 2016 die KontextSchule, eine Fortbildungsplattform für Künstler_innen und Lehrer_innen.

→ 

Cornelia Dinsleder ist Erziehungswissenschaftlerin, tätig an der PH Luzern, zuvor an der PH FHNW. Sie hat 2019 zu diskursiven Praktiken der Lehrer*innenkooperation an der Universität Basel promoviert. Forschungsschwerpunkte: Lern- und Bildungsprozesse im Kontext von Neu- und Umbauten von Schul- und Hochschularchitektur, Qualitative Sozialforschung, Diskursforschung, Gouvernementalitätsstudien (Schulentwicklungsforschung), Projektleiterin von LEA (Learning Environment Applications: 2020-2023).

Texts of the authors:

Ariana Dongus, journalist and academic staff member at the Department of Media Theory and Art Studies at the Academy of Art and Design Karlsruhe. PhD under the supervision of Prof. Matteo Pasquinelli. Main areas of work: labor relations and new class compositions in post-Fordism, artificial intelligence, biometrics, migration, political economy in refugee camps, geopolitics of computation.

www.arianadongus.com


est historien de l'art et travaille en tant que conservateur aux intersections de la critique institutionnelle, du racisme structurel et des études queer. Il a co-commandité l'exposition Bleiben in der Fremde (Staying in a Foreign Land ; 2023) de Gurbette Kalmak au TAXISPALAIS d'Innsbruck, parmi de nombreuses autres expositions, ainsi que le symposium Public Art : Le droit de mémoire et la réalité des villes (2021) à Nuremberg. En 2022/23, il a enseigné en tant que professeur invité à l'Institut pour l'art en contexte de l'Université des arts de Berlin ; il effectue des recherches à l'Université des arts appliqués de Vienne depuis 2020.


(PhD), is a writer, editor, and educator with a background in curating contemporary art. His work focuses on issues of ecology and environmentalism, activism and social movements, community and sustainability, and exhibition practice and artistic research. His recent books and research projects include Along Ecological Lines: Contemporary Art and Climate Crisis (2016–19).


studierte Kunst und Geschichte an der Universität in Leipzig. Sie arbeitet/e als Vermittlerin u.a. im Stasimuseum in Leipzig, in der Kunsthalle Wien und derzeitig im Museum für moderne Kunst in Wien, sowie als Künstlerin und Performerin. Bei Amnesty International ist sie mit der Forumtheatergruppe Spielerai Trainerin für Menschenrechte und Zivilcourage.


Drenica Prekazi is a student at the University of Cologne. She is interested in artistic-pedagogical positions relating to anti-discriminatory art education, with a particular focus on how sociocultural factors affect access to culture, and on the realization of the universal right to education, which is still denied to many.


Since 2019, Seraina Dür and Jonas Gillmann have worked with thirteen pigeons on their project Parliament of Things, Animals, Plants, and Algorithms. Previous editions of the project to date are Theater als Taubenschlag (2019, Neumarkt Zurich), Agilitypark (2020, Neumarkt Zurich), Taubenzimmer (2021, Helmhaus Zurich), and Rough Love (2021, Theater Basel).


Bettina Eberhard is an artist, filmmaker, and cultural agent and is connected to the spirit of poetry in all she does. She works from an artistic-feminist perspective and sees herself as a researcher operating at the interface of art and education.


(they/them) is a Cypriot artist and art-mediator based in Berlin. They are a graduate of the Weissensee Academy of Art Berlin, and are currently working as a freelancer in art education at the KW Institute for Contemporary Art and the Brücke-Museum in Berlin. Thesea's artistic practice explores socio-ecological themes in installations, performances, and printmaking, usually accompanied by theoretical research. Thesea worked as an art mediator (sobat-sobat) at documenta fifteen and together with Viviane Tabach they edited and published the book “Ever been friend-zoned by an institution?” (2022).


, Künstlerin, lebt in Wien. Lehrende im Fachbereich für Kunst und Bildung / Akademie der Bildenden Künste Wien, Teil der Forschungsgruppe im Projekt: Model House. Mapping Transcultural Modernisms, Derzeit PhD-in-Practice-Teilnehmerin, Arbeitstitel Crip Modes of Artistic Research.


Isabel Eisfeld is a teacher at the Hainberg-Gymnasium in Göttingen. She studied art education, English and American studies, and German as a second language, and previously worked at the Carl-von-Ossietzky comprehensive school/SESB Deutsch-Türkisch in the Berlin district of Kreuzberg. Her focus is on project-oriented learning and personal development in the transcultural society.


 *1973, lebt als freie Journalistin und Kulturwissenschaftlerin in Berlin. Sie ist Mitherausgeberin und Redakteurin des «Missy Magazine» und Mitinitiatorin von http://www.criticalcraftingcircle.net. Sie war Mitbegründerin der Zeitschrift «nylon. KunstStoff zu Feminismus und Popkultur» und arbeitete von 2002 bis 2007 als Redakteurin beim Kölner Popkultur-Magazin «Intro». Im Oktober 2007 erschien der von ihr herausgegebene Band «Hot Topic. Popfeminismus heute». Zurzeit forscht sie zu DIY-Kulturen, Craftivism sowie der Repräsentation von Geschlecht in der Popkultur und hält zu diesen Themen auch Vorträge und Workshops. Ende 2011 erschien das von ihr und Elisabeth Freiß, Elke Gaugele, Elke Zobl, und Verena Kuni herausgegebene Buch «Craftista! Handarbeit als Aktivismus» im Ventil Verlag, Mainz.


studied theater direction at the Schauspiel Akademie Zürich (now ZHdK). She worked as head dramaturge and drama director at the Stadtheater Hildesheim, and as executive artistic director of the TAK Theater Liechtenstein and the Millers theater in Zurich. She is a founding member and board member of artsasfoundation – Schweizer Stiftung für Kunst in Konfliktregionen and founder and managing director of the KlimaKontor Basel project.


Prof. Dr. Dr. h.c., research professor of didactics in the arts at the Schwyz University of Teacher Education and honorary professor of psychology at the University of Zurich. Key working areas: vocal and cultural development, epistemology, research methods. stefanie.stadler@phsz.ch


arbeitet in der dramaturgischen Leitung des JugendtheaterBüros Berlin und koordiniert das berliner Bündnis KulTür auf!. Er studierte Politikwissenschaft, Cultural Studies und Bildungssoziologie in Berlin und London und war u.a. als Referent und Workshopleiter in der kulturellen und politischen Jugend- und Erwachsenen Bildung tätig.


Lena Eriksson, born 1971, is an artist and lecturer at the Master of Arts in Fine Arts at the Lucerne School of Art and Design. In her artistic work she examines everyday life for its poetic, absurd and utopian potential. Her media are performance, video and drawing.



arbeitet als freiberufliche Künstlerin und Kunstvermittlerin in Berlin. Ihr beruflicher Hintergrund umfasst die Felder Kunst, Vermittlung und Forschung, die sie in ihrer Praxis aufeinander bezieht und miteinander verknüpft. Vor ihrem Umzug nach Berlin (Deutschland) unterrichtete sie Kunst an einem Schweizer Gymnasium und lehrte und forschte im Bereich Art Education an der Zürcher Hochschule der Künste. Seit 2014 verantwortet sie als Co-Projektleiterin die KontextSchule, eine Fortbildungsplattform für Künstler_innen und Lehrer_innen. → →  →  → 


studierte Geschichte und Politische Theorie in Basel, Freiburg im Breisgau, Genf und Zürich. Sie promovierte im Rahmen des Nationalen Forschungsschwerpunktes eikones an der Universität Basel. 2007 war Francesca Falk als visiting scholar an der UC Berkeley und 2008 am Istituto Svizzero in Venedig. Im Moment arbeitet sie an einem Habilitationsprojekt zu einer visuellen Kulturgeschichte der Demonstration und ist Lehrbeauftragte an der ETH Zürich und der Universität Basel.


The members of the collective Feige realize projects in various constellations in art, media, film, theater, music and education. The projects focus on intersectional feminist perspectives, touching on — with highly diverse means — marginalized bodies, forms of knowledge and friendship as a place of feminist resistance and empowerment.

www.wirsindfeige.org

Love, Sex & Real Talk: https://tinyurl.com/yx6lomfl



Bené Asefa Feireiss is a graduate of the Robert-Koch-Gymnasium in Berlin-Kreuzberg. His interests lie at the intersection of political philosophy, culture, and society, and he has been involved in various external cultural projects since leaving school. He is a member of the Kreuzberg United initiative and teaches beginners’ and advanced boxing at S.C. Lurich 02 Boxfabrik in Berlin-Kreuzberg.


Clemens Fellmann (*1988, Ajmer, India) creates performances, sculptures, videos, prints, and texts that explore relationships between spatio-temporal specifications and their effects on physicality, movement notation, and performative mediation formats.


Since 2011 Sabine Gebhardt Fink holds a professorship in contemporary art and is head of the MFA, including Art Teaching at the University of Applied Sciences and Arts in Lucerne; she realized the practice based project Camp# in cooperation with Kunstmuseum Luzern - addressing the field of artistic education. 2004-2011 she was a researcher at the Institute for Cultural Studies in the Arts ZHdK and involved in several SNF-projects as well as a lecturer in the Master Art Education. She wrote her PhD thesis on Transformation der Aktion at Basel University and lectures as a guest at international Universities and art school. Her research topics are: artistic education, Networking Histories of Performance Art and Feminist Pedagogy. Sabine Gebhardt Fink is a curator and co-founder of Performance Art Projects like Performance Chronik Basel, she is in the board of the SFKP/ SSPA (Aktuarin) and initiated the Praxisforum Kunstpädagogik in Luzern.


teaches and researches at the Institute Arts and Design Education at the Basel Academy of Art and Design FHNW, where she holds a professorship and is head of the Learning Lab Arts and Design Education. Her work focuses on the relationships between art studies, art education, and artistic research, and on collaborative teaching practices. llad.ch

Beate Florenz is president of the Swiss Society for Art Education | SFKP, member of the board of lbg Basel-Stadt, Basel-Landschaft, Solothurn and associate member of the board of the SGL working group on didactics of art and image.


Charlotte Friedli (#1992) lives in Zurich and her work centers on web cultures, interface structures and screen traces. She completed a master's in art pedagogy at the ZHdK in 2019. She works as a teacher in visual arts (BG) at the Kantonsschule Küsnacht and has been a scientific assistant in the drawing workshop of the ZHdK since spring 2020.

Texts of the authors:

since 2017 research associate with Prof. Dr. Silvia Henke at the Lucerne University of Applied Sciences and Arts (HSLU) as part of the Sinergia research project Practices of Aesthetic Thinking and PhD student in phd-lab Epistemologies of Aesthetic Practices at the ETH Zurich, the University of Zurich and the Zurich University of the Arts.


Dori Förster studies acting and German studies at the HBK and the TU Braunschweig. She creates performances that explore aspects of nakedness and intimacy, on both the bodily and emotional levels. Her academic interest is in drag and anti-discriminatory language.


, a scholar and art mediator, works on questions of representation, education and power in the field of visual culture. He is a Phd candidate in the colloquium Art Education (Zürich/Vienna/Oldenburg) and was last wissenschaftlicher Mitarbeiter in the IAE within the framework of the research project Showing Art Education.








Mariano Gaich (*Buenos Aries) is an artist. He has a master’s degree in scenography from Central Saint Martins in London and the Zurich University of the Arts (ZHdK) and a master’s in art education (ZHdK). He is a cultural agent in the canton of Zürich and works as an art educator at the Kunstmuseum Basel.


Pamela Gardi completed a master's degree in art education and a bachelor's degree in art and design education at the Bern University of the Arts. In 2015 she completed a semester abroad at the École nationale supérieure des Arts Décoratifs (EnsAD) in Paris. Research focus: teachers' equipment and workspaces in the field of visual arts and their influence on lesson preparation.



Bettina Gassmann is a stage designer and teacher of visual arts. She has worked at various theaters and opera houses. She also experienced her first teaching situation as a theatrical moment. During her studies at the PH FHNW, which she completed with an MA in 2018, she was introduced to the Social Theater.


After studying museology in Paris, Gaëlle Shrot works in education in several museums, with a focus on migration. She is currently working on her PhD at the University of Innsbruck.


Vanessa Gelbke studies art and English for her teaching degree at the HBK and the TU Braunschweig. She is co-chair of the Galerie Junge Kunst Wolfsburg e.V. and is involved in various art education projects. Her art practice takes a conceptual approach to political and social topics.


Since 2019, Seraina Dür and Jonas Gillmann have worked with thirteen pigeons on their project Parliament of Things, Animals, Plants, and Algorithms. Previous editions of the project to date are Theater als Taubenschlag (2019, Neumarkt Zurich), Agilitypark (2020, Neumarkt Zurich), Taubenzimmer (2021, Helmhaus Zurich), and Rough Love (2021, Theater Basel).


is an MA student in Art History and Aesthetics at the Kunsthochschule Kassel, where she also works as a student assistant. Her work engages with the history of documenta, exhibition studies, and the political dimensions of the art business, with a particular focus on gender studies and postcolonial theories.


studierte Visuelle Kommunikation an der Merz Akademie in Stuttgart und Art Education (MA) in der Vertiefung bilden & vermitteln an der Zürcher Hochschule der Künste ZHdK. Bis Oktober 2015 arbeitete sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin im SNF-Projekt Kalkül und Kontingenz und arbeitet als Lehrerin für Bildnerisches Gestalten am Mathematisch-Naturwissenschaftlichen Gymnasium (MNG) Rämibühl, Zürich.


Santi Michaela Grunewald studies art, German language and literature, and education at the University of Cologne. Other activities include political education work and the implementation of critical workshops at the ethnological museum.



studies performing arts  (Szenische Künste) in Hildesheim and Pune and works as an independent interdisciplinary performer and art educator. Mohini is interested in approaches that challenge the dominant power structures within (post)migrant cultural politics from collective-artistic and critical perspectives.


is an educator, researcher, and activist who works at the intersection of anti-racism, art, art mediation, and migration. From 1998 to 2016, she worked at the sociocultural center Schlachthof Kassel, where she led its educational program on migration and was responsible for networking. She developed the advisory board for documenta 12, subsequently becoming its spokesperson and assisting its projects. For documenta 13, she helped train art mediators as a member of the Maybe Education program. From 2016 to 2017, she was responsible for documenta 14’s community liaison, creating connections between artists, artworks, art mediators, and sociopolitical contexts. For documenta fifteen, she was a curator in the Artistic Team. She was actively involved in the collective Unravelling the NSU-Komplex movement, including coordinating its Tribunal.


is a lecturer in art education and art mediation at the MA Art Education at the Bern Academy of the Arts and the Bern University of Teacher Education. Her research and teaching addresses issues of inclusion in art education, considered with a view to current media cultures, neo-material and agentive theories, and art and cultural mediation in a context of digital publics. annemariehahn.com

Texts of the authors:

Silja Cruz Hahne studies art and English for her teaching degree at the HBK and the TU Braunschweig. She works with video and sound as a medium and is interested in how human emotions can be staged visually. She is also a dancer and explores themes of the body and movement.


Tiziana Halbheer is an artist and art pedagogue. She studied art pedagogy with a BA/MA at the ZHdK in Zurich and was employed thereafter for two years at the ZHdK as an assistant in the master program of art education and the material archive. She currently works as a teacher at the Berufsmaturitätsschule Liechtenstein.  Her search for discarded materials and their cultural meaning is reflected in her artistic and art-educational works.


Since 2019, Zoé Hall has been working as a research assistant at the Institute of Art and Design Education (HGK FHNW) in Basel. The focus of her own teaching is on forms of teaching and learning as well as on the structural development of art educational offers. In addition, she is involved in a research project that uses a manually editable metadata scheme to visualize and link content and work from the study program on an interface.

 


Christiane Hamacher is an artist and lecturer at the School of Design Bern and Biel, with a focus on aesthetic education and developing contemporary teaching concepts. She participates in interdisciplinary art projects across the world, including in the Democratic Republic of Congo, Germany, and Brazil, and is a member of the significans and charlatan artist groups in Berlin and Fribourg.

Texts of the authors:

Kunstvermittler_in an der Kantonsschule Olten; wiss. Mitarbeiter_in der Zeichenwerkstatt, Institute for Cultural Studies in the Arts, ZHdK; Praxisforschende_r bei Kalkül und Kontingenz, Institute for Art Education, ZHdK; Promovierende_r zu Kunstvermittlung als Verhandlungsraum von UnSichtbarkeiten.




Zoë Katharina Haupts is studying art, Spanish and educational science in her master's degree (teaching degree Gym/Ge) at the University of Cologne. Besides her studies, she works as a research assistant at the Cologne Institute for Art and Art Theory.


Head of Department Theory, Lecturer for Cultural Theory at the Lucerne University of Applied Sciences and Arts (HSLU), Design & Art; freelance journalist. Work and research focus: Art and religion, cultural and visual theories, transcultural art education, aesthetic education (as part of the Sinergia research project Practices of Aesthetic Thinking, 2017-2021).


Nicole Heri completed her MA in art with a focus on art in public spheres at the HSLU – D&K. Her research focus is on extra-curricular art mediation and art mediation in public space. She works on extra-curricular art education projects, in museums and schools and is co-founder of Bildwerk Luzern, a visual arts school for children and youths.


has been a co-curator at Young Urban Performances since 2017, a curatorial collective that curates performance art events with educational intentions. She occasionally works as an independent art educator and is currently providing parental leave cover as a curator at the Kunst(Zeug)Haus in Rapperswil-Jona. Her projects are mostly collective or collaborative, aimed at creating a basis for further discussion through writing and speaking about culture and bringing together different perspectives. http://youngurbanperformances.de



studies music education (Musikvermittlung), educational sciences, and intermedia in Cologne. He is an educator for music, media, and culture and a musician. His primary interests are pop studies; meme, punk, DIY, and net culture; and cultural and institutional critique. He currently lives in Leipzig.


since 2018 Head of Education and Communication at the Kunstmuseum Basel. She prioritizes critical, feminist and emancipatory practices. In addition to art mediation projects, she has also realized numerous exhibitions. She has also been a researcher at the Merz Akademie Stuttgart until the end of 2018.

Texts of the authors:

arbeitet an der Hochschule Luzern als Senior Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Musikpädagogik und als Dozent für Schulmusik. Er hat Schulmusik und Dirigieren an der Akademie für Schul- und Kirchenmusik Luzern sowie Musikwissenschaft, Musikethnologie und Medienlinguistik an der Universität Zürich studiert. Neben seiner Tätigkeit an der Hochschule Luzern arbeitet er als Musikjournalist und Musikpublizist und ist als Ensembleleiter aktiv. Er verfügt über langjährige Unterrichtserfahrung an verschiedenen Seminarien und Gymnasien. Schwerpunkte seiner Forschungstätigkeit sind Schulmusik und die Geschichte musikpädagogischer Institutionen.


 (Vienna) is an art historian and educator. Currently she works as research associate at the dramaturgy department of Kunsthalle Wien and is a lecturer for Arts Education at the University of Applied Arts Vienna, Department Art, Design, Textile Didactics. Since 1999 she has been developing methods of experimental interaction with audiences for art institutions and museums, among others for the VolkskundemuseumWien. In 2007 she was part of the arts education project at the documenta 12 and the associated knowledge transfer project DEUTSCH WISSEN. Subsequently she did research on educative concepts of the first documenta (1955). As an art historian she focuses on genealogies of constructivist and avant-garde art in Austria. She is editor of Perspektiven in Bewegung (Vienna/ Cologne, 2017) and Leidenschaftlich exakt (Vienna/ Cologne, 2012), two catalogue raisonnés on the collection of Dieter and Gertraud Bogner at the mumok (museum moderner kunst stiftung ludwig wien). She is a member of the Viennese working group of the international network Another Roadmap for Arts Education.




Rebekka Hönnerscheid studies art, chemistry, and educational studies (M.Ed) at the University of Cologne. During her practical semester, she explored the potential of artistic research to foster a bolder approach to drawing within art teaching, as a form of implicit knowledge.




Gegründet 2014 anlässlich des 20-jährigen Bestehens von maiz, dem autonomen Zentrum von und für Migrantinnen* in Linz, ist die „Universität der Ignorant_innen“ sowohl lokal/regional als auch überregional/transnational ausgerichtet. www.maiz.at/de/projekt/maiz-forschung/universitaet-der-ignorantinnen


ist Professor am Department of Secondary Education, der University of Alberta in Edmonton, Alberta, Canada, wo er Kunst- und Medienpädagogik unterrichtet. Seine Publikationen umfassen Youth Fantasies: The Perverse Landscape of the Media (Palgrave, 2004); Musical Fantasies: A Lacanian Approach (Palgrave, 2005); Television and Youth: Televised Paranoia (Palgrave, 2008); The Deconstruction of the Oral Eye: Art and Its Education in an Era of Designer Capitalism (Palgrave, 2010); Arts Based Research: A Critique and Proposal, (mit Jason Wallin, Sense Publishers, erscheint 2013), Misreading Postmodern Antigone: Marco Bellocchio’s Devil in the Flesh (Diavolo in Corpo) (Intellect Books, 2011) und Psychoanalyzing Cinema: A Productive Encounter of Lacan, Deleuze, and Žižek (Palgrave, 2012).


spent working stays and scholarships in Glasgow and Canberra. Since 1990 she has had various exhibitions in China, Canada and Mexico. She is head of the printing studio of the BUA. Baum/Jakob collaborated on the research project Art Mediation in Transformation and won the SAM Art Award in 2011.

Texts of the authors:

Wiebke Janzen is a teacher, second deputy head, and cultural director at the Montessori-oriented https://www.nuertingen-grundschule.de in Berlin-Kreuzberg. She studied German, art, and music. As a member of the sideviews artist collective, she works together with students to develop artistic-educative projects. Since 2019, her students have researched urban botany as part of stadtapotheke – a performative conservation project of collecting, documenting, and archiving.


since 2006 lecturer for didactics and science of art and design at the PHBern. Main focus of her work: Competence-oriented teaching at secondary level 1, curriculum development, evaluation of teaching materials, colour didactics.


is a Vienna-based collective for art education and critical knowledge production. Since 1999, we have worked on projects that bring together different forms of knowledge, artistic strategies, and socially relevant themes. trafo.K are Renate Höllwart, Simon Nagy, Elke Smodics, and Nora Sternfeld. trafo-k.at


Simon Kindle heads the Master of Arts in Fine Arts with a Major in Art Teaching at the HSLU – D&K. As an independent artist, he operates at the interface of installation, sculpture, and performance. His work frequently picks up on site-specific themes or intervenes in artistic or everyday events.


Professor HGK Basel, Head of the Institute for Design and Art / Learning Lab Arts and Design. Research: ephemeral materials, interfaces, art schools. Teaching: RISD, Trans Art Institute NY, Providence College, UdK Berlin, Kunstuni Linz, Banff New Media Institute.

Texts of the authors:

Eva Maria Klein is interested in art education in media culture, and in strategies and possibilities for collaborative work. She studied art and German for her teaching degree, while also working as an academic assistant. Now an art teacher, she works at a secondary school and is active in artistic collectives.


Mina Kocaman studies at the University of Cologne, where she is involved in the Autonomous BIPoC department. She is engaged with political themes in art and is interested in subjects around feminism and BIPoC, and in participation. Questions regarding the artistic canon and the decolonization of art education are important to her.


is a researcher, art educator, and head of the Forschungsprofessur Fachdidaktik der Künste (Research Professorship for Didactics of the Arts) at the Schwyz University of Teacher Education. Her work focuses on drawing skills in art education, the strategies and agency of art mediators, unlearning, and the conditions of post-digital art education. aligblok.de, thearteducatorstalk.net, agencyart.education




Kulturtheoretikerin, Stadtforscherin, Kuratorin. Professorin für Kunst und Bildung am Institut für das künstlerische Lehramt der Akademie der bildenden Künste Wien. Kuratorische Arbeiten und Publikationen: In Reserve: The Household, mit Regina Bittner; Hands-On Urbanism. The Right to Green.


ist Professorin für Musikpädagogik an der Staatlichen Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim, wo sie den Studiengang Schulmusik leitet. Sie studierte Schulmusik an der Folkwang-Hochschule für Musik in Essen und schloss dieses Studium mit einer Auszeichnung für besondere Examensleistungen ab. Parallel absolvierte sie ein künstlerisches Studium im Fach Klavier und legte die «Künstlerische Reifeprüfung» ab. Martina Benz ist Mitglied in zahlreichen musikpädagogischen Verbänden, teilweise im Vorstand. Ihre Arbeits- und Forschungsschwerpunkte umfassen bildungsphilosophische Grundfragen sowie Forschendes Lernen als Vernetzung von Hochschullehre und Schulpraxis.


, Künstlerin und Forschende, Utrecht /Wien. Sie hat zahlreiche kollaborative Langzeitprojekte mit-initiiert: http://hiddencurriculum.infohttp://read-in.info http://siteforunlearning.tumblr.com

Casco – Office for Art, Design and Theory in Utrecht ist ein offener und öffentlicher Raum künstlerischer Forschungen und Experimente, die cross-disziplinär, für Zusammenarbeit offen und prozessorientiert sind. www.cascoprojects.org

Texts of the authors:

ist Kunsthistoriker, Kritiker und Kurator. Professor für Postcolonial Studies an der Akademie der bildenden Künste Wien. Herausgeber der Bücher Privileg Blick: Kritik der visuellen Kultur, Berlin 1997; Agenda: Perspektiven kritischer Kunst, Wien/Bozen 2000 und Das Museum als Arena: Institutionskritische Texte von KünstlerInnen, Köln 2001. Er ist Kurator der Ausstellungen Routes: Imaging Travel and Migration, Grazer Kunstverein 2002; Migration: Globalisation of Cultural Space and Time, Max Mueller Bhavan, New Delhi 2003 (mit Amit Mukhopadhyay); Planetary Consciousness, Kunstraum der Leuphana Universität Lüneburg 2008 und Living Across: Spaces of Migration, Akademie der bildenden Künste Wien 2010. Gemeinsam mit Hedwig Saxenhuber leitet Christian Kravagna den Kunstraum Lakeside in Klagenfurt.


Janina Krepart is a research associate at the MA Art Education (ZHdK). She researches artistic publishing as an educational and situated practice, as a mode of collective discourse, and as an experimental space of thought for the production of alternative knowledge practices.


sees herself as a media-critical artist and educator. She studies in Kassel in the New Media class at the School of Art and Design Kassel, as well as studying Pedagogy and Political Science at the University of Kassel. In addition to feminist media theory, she is interested in new materialisms.

malin@kuht.de


Studied painting, theory and aesthetics at the Hochschule der Künste Berlin, master class examination (1983), Higher teaching post for fine arts Basel-Stadt (1989), art and profession certificate course, University of Bern (1999-2001), teaching activity at the Gymnasium and in teacher training (1985-2002), Head of the research group BildMedienBildung at the Pädagogische Hochschule Zürich (2002-2011), lecturer in didactics in the MA Art Education course at the Hochschule der Künste Bern and the Pädagogische Hochschule Bern (2011-2016).


is a lecturer in visual design and design didactics in the second cycle at the Bern University of Teacher Education. Her main interests are in didactic research in visual design teaching, aesthetic education, and inclusion and participation. phbern.ch/ueber-die-phbern/personen/alexandra-kunz, alexandrakunz.ch/


is a Berlin-born curator, scholar and editor with a focus on de-colonial narratives. She completed her graduate studies as a Fulbright scholar at the New School for Social Research anthropology department in NYC, where she also taught at the Parsons School of Design. From 2011 to 2017 she was the manager and curatorial team member of SAVVY Contemporary (www.savvy-contemporary.com). She is a recipient of the Recherchestipendium Bildende Kunst des Berliner Senats 2018.




Die Tiefe Kümmernis is a drag queen and art educator from Vienna. From 2016 to 2019 she regularly offered guided tours from a LGBTIQ perspective at the Kunsthistorisches Museum Vienna and at the Albertina.

kuemmernis@posteo.net

-------------------------

*die Tiefe Kümmernis (literally ‘the great calamity’) is derived from St. Kümmernis, who is known in English as St. Uncumber or St. Wilgefortis.


ist Künstler, er arbeitet zu den Themen Klangkultur, Stimme und zu Fragen der Handlungsmächtigkeit. Seine Projekte und Performances werden im breiten internationalen Kontext präsentiert, oft in Form von Gemeinschaftsprojekten im öffentlichen Raum. Er ist Herausgeber von Errant Bodies Press und Professor an der Universität Bergen.

Texts of the authors:

/ Künstlerin / Kollektiv Suprastruktur / studiert TransArts (Universität für angewandte Kunst Wien) & English and American Studies (Universität Wien) / befasst sich mit der Entstehung von Bedeutung und der Funktion von Sprache / hört gerne Objekten, Bildern und Text beim Sprechen zu.


hat Kunst und Kommunikative Praxis sowie Hispanistik in Wien studiert. In der Vermittlung war sie bei der documenta 12 und in der Kunsthalle Wien tätig. Seit 2008 ist sie wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institute for Art Education, ZHdK Zürich und arbeitet in Forschungs- und Entwicklungsprojekten im Feld kulturelle Bildung, aktuell u.a. im Projekt Kunstvermittlung in Transformation - Strategien und Perspektiven für die Erforschung und Entwicklung der Vermittlungsarbeit in Museen und Ausstellungen.




studierte künstlerisches Lehramt an der Akademie und Angewandten in Wien und unterrichtet seit 2004 am Borg3 Wien, einem Oberstufenrealgymnasium, Bildnerische Erziehung. Seit 2009 Konzeptentwicklung und Projektkoordination der Fortbildungsreihe für Kunstpädagog_innen in Zusammenarbeit mit der Pädagogischen Hochschule Wien.

Texts of the authors:

, Islamwissenschaftlerin und Lehrbeauftragte an der Universität Fribourg. Co-Leiterin des  Zürcher Lehrhauses Judentum-Christentum-Islam und Mitglied des Interreligiösen Thinktanks. Daneben Publizistin und Dozentin mit den Schwerpunkten Interkulturalität, Genderfrage im Islam und muslimische Identität in Europa.

Texts of the authors:

lives and works in Vienna. As a freelance curator she initiates collaborative exhibition projects, develops and implements educational formats and is involved in collaborative artistic projects and exhibitions. She studied art education at the Institute for Education in the Arts (IKL) of the Academy of Fine Arts Vienna, where she is currently writing her dissertation and teaching. 


is a professor in artistic practice at the University of Potsdam, specializing in painting and graphic arts. Her work focuses on artistic research as speculative reflection, text-image interfaces, image politics, and the development of an aesthetic disobedience. She has participated in numerous solo and group exhibitions and residencies, both in Germany and abroad.

Texts of the authors:

Sozialpädagogin, beschäftigt sich seit 2006 mit der Methode der Biografiearbeit mit Kindern, in der «Werkstatt über mich»  bietet sie in Zusammenarbeit mit verschiedenen Institutionen Biografiearbeit für Pflegekinder an. Sie arbeitet als Leiterin der Fachstelle für Pflegekinder, Stadt Zürich und als Dozentin an einer HF für Kindererziehung (Reflexion und Persönlichkeitsbildung). Sie unterrichtet im CAS Migrationssensibles Handeln an der FHNW.


Linda Luv is an artist and researcher. She uses performative and queer-feminist methods to investigate border experiences in everyday life. Current research projects: “Collecting the Ephemeral,” HSLU Luzern, “Breasts must be beautiful,” practice-based PhD, University of Art and Design Linz. www.lindaluv.net


Heinrich Lüber directs the formal teacher education-track in the MA Art Education (ZHdK). In his exploration of artistic teaching, he combines research with artistic practice. He initiates and puts into practice various projects on art education and performance art.


works as artist/mediator and does research on sexuality and media. From 2008 to 2012 she was responsible for the gallery education at the Edith Russ Haus for Media Art in Oldenburg (see Lüth/Himmelsbach: Mediating Media Art, Berlin 2011). In 2013 she initiated the Salon for Critical Art Mediation in Berlin with Sandra Ortmann and Maren Ziese. www.nannalueth.de



→ → 


Die Groupe l‘Aventin entsteht 2012 aus der Begegnung des Künstlerkollektivs microsillons (Marianne Guarino-Huet, Olivier Desvoignes) mit dem ehemaligen Theaterdirektor Mathieu Menghini. Die Gruppe arbeitet an sozial engagierten Vermittlungsprojekten rund um das Theater, wobei sie einen literarisch-ästhetischen Zugang zum Theater mit kollaborativer künstlerischer Produktion verbindet.

Texts of the authors:

in Niš, Serbien, geboren und in Bielefeld aufgewachsen. Referentin in der politischen Bildung, M.A. Menschenrechte, Studium in Berlin, St. Louis (USA) und Jena. Verhaltens- und Kommunikationstrainerin; thematische Arbeitsschwerpunkte sind die Auseinandersetzung mit Diskriminierung, insbesondere Rassismus (zertifiziert: Anti-Bias-Trainerin, Diversity-Trainerin und Empowerment-Trainerin), Mitarbeiterin beim Bildungsteam Berlin-Brandenburg e.V. Kontakt: zaklina.mamutovic@gmx.de


Lea Maria Mathei studies art education and German studies at the HBK and the TU Braunschweig. She is an art educator at the Kunstverein Braunschweig. Drawing on collaborative and critical-reflexive approaches, she is interested in forms of knowledge and spaces of negotiation in artistic-educational processes.


Julia Marti works as a graphic designer, illustrator, publisher and mediator in Zurich. She is co-editor of the comic magazine Strapazinand co-publisher of Edition Moderne. Julia Marti is a lecturer in typography and drawing at the F+F Schule für Kunst und Design.



studierte Klarinette und Schulmusik an der Hochschule Luzern - Musik und arbeitet heute als Musiklehrer an der Oberstufe Altdorf UR sowie als freischaffender Musiker. Er wohnt mit seiner Familie in Goldau SZ


Michel Massmünster is a cultural anthropologist. He is a Senior Researcher with Research in Art Education at Zurich University of the Arts ZHdK since 2019. Additionally, he holds a position as a lecturer at the University of Basel. Dissertation: Im Taumel der Nacht. Focus: urbanity, night, natures/cultures, (post)ethnographic knowledge and writing, cultural policy and participation, infrastructure.


ist eine offene Plattform, die StudentInnen und AbsolventInnen von Kunstakademien zusammenbringt. Unser Ziel ist es, das Verhältnis zwischen Studierenden und der Institution selbst kritisch zu reflektieren. Wir verstehen uns als ein nicht-hierarchisches, selbstorganisiertes Kollektiv, auf der Suche nach einer konsensuellen Identität zwischen Offenheit und Funktionsfähigkeit.


ist Universitätsprofessor für Interkulturelle Bildung am Institut für Pädagogik der Fakultät Bildungs- und Sozialwissenschaften an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg. Seine Schwerpunkte sind Migration und Bildung, Interkulturelle Pädagogik, Pädagogische Professionalität, Rassismusforschung.




Professor für Sozialpädagogik und Sozialarbeitswissenschaft in der Migrationsgesellschaft an der Hochschule Esslingen/Neckar. Publikations- und Arbeitsschwerpunkte in Forschung und Lehre sind u.a. Diskriminierungs- und Barrierekritik, Soziale Arbeit und Bildung in der Migrationsgesellschaft, Theorie und Praxis von Rassismuskritik, genderreflexive, rassismus-, nationalismus-, kapitalismus- und barrierekritische Soziale Arbeit und Gewaltprävention.

Texts of the authors:

Dr. Dr. h. c., is a retired professor of general pedagogy at the Institute for Pedagogy at the Ruhr-Universität Bochum, and a full member of the North Rhine-Westphalian Academy of Sciences and Arts. https://orcid.org/0000-0003-4265-4590


Dr. des., is a lecturer in art and design at the entrance level of the PH Zurich. Main areas of work: Promoting the creative potential of young children, pedagogical action and thinking in creative teaching, drawing as a process, access to art in the early years of education.


develops performances that explore the physical, social, and emotional layers of interpersonal connections and encounters. Her works tour internationally. She also works on a freelance basis within teaching, dramaturgy, curation, and cultural management, and she has completed further training courses in Systemic Organizational Consulting (Humboldt University, Berlin), Curation (University of Salzburg/LMU Munich), and Development & Cooperation (ETH Zurich).


studierte an der Universität für angewandte Kunst in Wien, arbeitet als Künstlerin (Zeichnungen, Video, Installation), Kunstvermittlerin (mumok Wien), lehrte an der Universität Wien und zurzeit an der Akademie der bildenden Künste Wien. In allen drei Bereichen beschäftigt sie sich mit sprachlichen und zeichnerischen Darstellen bzw. Erzählen, Übersetzungsvorgängen und dem Abstrahieren von Konkretem.



Ausgebildet als Künstlerin, Vermittlerin und Kulturwissenschaftlerin. Seit 1993 Projekte in Kunst, Kunstvermittlung und kultureller Bildung. Seit 2001 Forschungs- und Entwicklungsprojekte in der Vermittlung. 2004 – 2008 Juniorprofessorin an der Fakultät Sprach- und Kulturwissenschaften, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg. Seit 2008 Leiterin des Institute for Art Education am Departement Kulturanalysen und Vermittlung der ZHdK.




Julia Münz is an illustrator and member of the Kulturagent*innen Hamburg team. Her favorite discipline is Fabelgraphie, the graphic exploration of pictorial and linguistic space. This produces associative, emotional, and strange visual spaces that enrich words and make them tangible.


is an artist, art educator, and cultural scientist. Her dissertation explores (post-)migrant and decolonial politics of memory at the intersection of education and art. Ý is currently curating the exhibition project Dekonialie Werkstatt (Decolonial Workshop) at the Museum for Comfort Women, in the Berlin district of Moabit. She also works together with the AG Trostfrauen (Comfort Women action group) to develop artistic-educative concepts for the mediation of pluralist and transnational cultures of memory, critiquing power relations from an intersectional and feminist perspective.


works at the intersection of technology, art, and culture. She studied visual and digital art in Zürich and Vienna before establishing and running the art education program at the HEK (Haus der Elektronischen Künste) Basel (2014–2021). Since 2015, she has been a lecturer in contemporary internet cultures at the F+F School of Art and Design in Zürich. She participated in the research project Creating Commons (2017–2019, IFCAR, ZHDK), which examined digital artistic practices as a form of commons. She is currently researching user practices in data-intensive environments in the framework of the research project “Latent Spaces – Performing Ambiguous Data” (IFCAR, ZHDK).


Annika Niemann is an art educator, cultural agent, and curator of artistic-educational formats. Her interest is in collaborative and experience-based forms of knowledge production that challenge discrimination. She currently administrates a professorship in art education at the HBK Braunschweig.

Texts of the authors:

arbeitet als Professorin für Musikpädagogik an der Hochschule für Musik und Tanz Köln. Sie wirkte bereits im Vorstand der Bundesfachgruppe Musikpädagogik mit und ist zurzeit Vorsitzende des Forschungsverbandes «Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung». Ihr Forschungsschwerpunkt liegt in der musikpädagogischen Unterrichtsforschung mit qualitativen empirischen Verfahren und in der Musiklehrer_innenforschung. Im Rahmen verschiedener Drittmittelprojekte war Anne Niessen an der Kompetenzforschung im Fach Musik beteiligt und an der Begleitforschung zu dem musikpädagogischen Programm «Jedem Kind ein Instrument».


arbeitet an einer neuen Inbezugsetzung von Original und Übersetzung, die dominanten kulturellen Trends widersteht. Sprache und Übersetzung dienen dabei als Themen ihrer Sprachperformances und dazugehörigen Installationen, die einander im Raum gegenübergestellt werden. Indem Yen Noh den Akt des Schreibens thematisiert, vermittelt und neu interpretiert, erforschen ihre Performances verschiedenste kritische Methoden der Wissensweitergabe.


, Lehrerin für Bildnerische Gestaltung an der Kantonsschule Stadelhofen, Dozentin im Bereich Art Education an der Zürcher Hochschule der Künste ZHdK, Herausgeberin von Common – Journal für Kunst & Öffentlichkeit. Studium Lehramt für Bildnerische Gestaltung sowie Theorie der Gestaltung und Kunst an der ZHdK. Arbeitsschwerpunkte: aktuelle schulische Kunstpädagogik in Theorie und Praxis, interdisziplinäre Ansätze und Diskurse um Kunst und Öffentlichkeit.


Lukas Oertel is a visual artist and art educator. He studied visual art in Bonn and interdisciplinary arts at Oxford. In 2013, he founded www.kunstkomplizenschaft.de together with Birte Trabert, and they now lead art projects and workshops at schools, universities, and museums. Their publication Form und Farbe – das Methodenrepertoire für den Kunstunterricht was published by beltz in 2020. He is project and workshop director at ACT e.V. Berlin and co-founder of Active Player Prinzenstrasse.


is an independent curator and art historian. Her work focuses on combining art-historical and curatorial approaches with experimental art. Her research centers on migrational diversity, transculturality, and identities shaped by postcolonialism, migration, and exile. She is currently a board member of WAM - Women in Arts and Media e.V.


leitet seit 2008 den Bereich der Kunstvermittlung an der Kunsthalle Fridericianum in Kassel. Sie arbeitete als Kunstvermittlerin im Team der documenta 12 und der 5. berlin biennale, forscht und lehrt zu den Themen Kunstvermittlung und Performance. Im queeren Künstler_innenkollektiv *Sissy Boyz“ und *Ärzte ohne Ängste“ performt sie zu den Themen Geschlecht, Sexualität, Queer, BDSM, Macht und Popkultur. www.sissyboyz.de




Prof. Dr., Germanistin und Theaterpädagogin, seit 2007 Professorin am Institut für Theaterpädagogik der Universität der Künste Berlin, Schwerpunkt von Lehre und Forschung sind Didaktik und Theaterpädagogik im Kontext; sowie Konzepte und Methoden der Theaterpädagogik und Theatervermittlung.


beschäftigt sich in ihrer praktischen und theoretischen Tätigkeit als Kunstvermittlerin mit Räumen und Sichtbarkeiten der Kunstvermittlung in Ausstellungen für zeitgenössische Kunst. Sie ist seit 2012 wissenschaftliche Mitarbeiterin der Kunstdidaktik an der Kunsthochschule Mainz und Mitglied des Kunstvermittlungskollektivs fort da (www.fort-da.eu).


MA Art Education (2016), politischer Aktivist und Kunstvermittler aus Zürich. Er ist in Kolumbien geboren (1970) und lebt seit 1997 als anerkannter politischer Flüchtling in Zürich. Mitgründer und Mitwirkender bei der Autonomen Schule Zürich (2009-2012) und der politischen und künstlerischen Gruppe AntikultiAtelier (2010-2014), Kunstvermittler im Kunstraum Shedhalle (2014-2015). Seit 2015 ist er zuständig für Projekte und Spezialprogramm im Alternativen Lokalradio LoRa.


is a video artist and performer. He grew up in Chile and Switzerland and is now studying art and art history at the Bern University of the Arts, following a year studying ethnology at the Universidad de Concepción. He regularly creates performances together with the group Trop cher to share. He is co-founder of the Ateliergemeinschaft Schwobhaus in Bern and a member of the Art Commission of the City of Bern.

Texts of the authors:



Ich bin Sozialarbeiter/Sozialpädagoge und Social-Justice-Trainer. Derzeit arbeite ich im KLAB – dem Kinder- und Jugendzentrum der Falken in Luckenwalde (Brandenburg). Ich habe mehrjährige Erfahrungen in der politischen Bildungsarbeit zu Rassismus, Rechtsextremismus, (Hetero-)Sexismus, Adultismus und Antisemitismus. Am Liebsten verbinde ich künstlerische Ausdrucksformen mit meiner politischen Arbeit. Für Fragen, Anregungen und Diskussionen stehe ich gern zur Verfügung: preetz.c@googlemail.com (Berlin).


 trained as a painter. Since 1998 Emily has programmed, researched and published on visual arts and arts education practice, working for, amongst others, Tate Gallery, the National Gallery, the UK Department for Culture, Media and Sport and Serpentine Gallery. Emily completed her PhD at The Institute of Education, University of London. In June 2010 she joined Tate Gallery as Head of Learning Research, Practice and Policy.


Prof. Dr., is a cultural and educational researcher and a professor of art and education at the Institut Performative Praxis, Kunst und Bildung (Institute for Performative Practice, Art and Education) at the HBK Braunschweig. She is editor and co-founder of THE THING Hamburg (https://thing-hamburg.de/), and she is co-founder and co-artistic director of “Werkhaus Münzviertel. Zur Verschränkung von Pädagogik, Kunst & Quartiersarbeit,” Hamburg, https://werkhaus-muenzviertel.de/


leitet an der Universität für angewandte Kunst Wien die künstlerischen Studienprogramme der Abteilung für Kunst und kommunikative Praxis und der Abteilung Textil. Ausserdem ist sie als Vizerektorin für künstlerische und wissenschaftliche Forschung und Qualitätsentwicklung mit dem Ausbau der Forschungsbereiche betraut.


, 1985 geboren in Shandong/China, lebt und arbeitet in Wien/Linz, Österreich. Er ist interdisziplinärer Künstler und arbeitet mit Installation, Performance, Objekten, Video und Fotografie. In seinen konzeptuellen und minimalistischen Arbeiten erforscht er die Grenzen zwischen bildender Kunst und Performance.

Texts of the authors:

Celina Rahman designs spaces for encounters and shared experiences with the target group in mind: first as a teacher at a district school, later as program director of Theater und Schule (TUSCH) Hamburg. As an expert on cross-cutting issues in cultural education, she regularly initiates new formats for schools, foundations and cultural institutions. Since 2021, Celina Rahman has been leading the newly founded Schöpflin School in her role as school designer.


studierte Gender-Studies, Musik- und Erziehungswissenschaften und arbeitet als Bildungsreferentin. Sie initiierte zahlreiche Projekte der politischen Bildungs- und Kulturarbeit, die sie zusammen mit Jugendlichen, unterschiedlichen Künstler_innen und zivilgesellschaftlichen Akteuren umsetzte.


Luise Ramm is a student at the University of Cologne, where she studies art and history for her teaching degree. The focus of her artistic practice is on society, social constructs, encounters, and exclusions. She works with a needle and thread as a way of combining her paintings and textile works.


Veronika Rauschenbach has been teaching at secondary level for more than 30 years. She sees the school as a space for living, where people spend the majority of their day and their lives. For her, it is the shared culture within the school and the cultural backgrounds of all the people in it that makes it such an exciting environment.


is a PhD student at the University of Geneva, where she is currently writing her doctoral thesis on the history of the internationalization of documenta. As an independent art educator, she has worked for documenta 14, the Museum Fridericianum, documenta gGmbH’s education and mediation team, the University of Kassel, and the Kunsthochschule Kassel. As a mediator for New Patrons (Neue Auftraggeber), she is engaged with questions of social and ecological sustainability in the art industry: https://neueauftraggeber.de/de/die-mediatoren/roland-knieg-und-mirl-redmann

Texts of the authors:

studied agronomy, education and anthropology. In 1987, he co-founded the Programa Andino de Tecnologías Campesinas (Andean Program of Peasant Technologies) in Lima. He is known for his  radical critique of development and conventional education, for his activism towards the cultural affirmation of Andean culture, for his efforts regarding intercultural dialogue and his theoretical and practical contributions to the knowledge of diversity. He is author of numerous essays and books; outstanding are his contributions to ¿Desarrollo o descolonización en los Andes? (Development or Decolonisation in the Andes?) (1993), Niños y crianza de la biodiversidad en los Andes (Children and Nurturance in the Andes) (2000), Saber local y la conservación de la agrobiodiversidad andino-amazónica (Local Knowledge and the Conservation of Agricultural Biodiversity in the Andean-Amazonic Region) (2001), Small Scale Agriculture in the Peruvian Andes (2011) as well as Conocimiento previo, conocimiento otro (Previous Knowledge, Other Knowledge) (2014).



Ich bin Lehrerin für Geschichte und Politik (Sek. I und II) und Social-Justice-Trainerin. Gerade promoviere ich in der Geschichtsdidaktik zu rassismus- und eurozentrismuskritischer Menschenrechtsgeschichte und historischer Menschenrechtsbildung. Ich war und bin aktiv in der politischen Bildung und in politischen Gruppen u.a. zu Rassismus, Diskriminierung in der Bildung (vgl. Kritische Lehrer_innen 2010), Adultismus und zu kritischer Geschichte. Für Fragen, Anregungen und Diskussionen stehe ich gern zur Verfügung: regina.richter@gmx.de (Berlin).


Philip Rizk is a filmmaker from Cairo living in Berlin who recently completed the short film "Terrible Sounds.” He is currently a recipient of the Berliner Förderprogramm Künstlerische Forschung.


ist Professor für Musikdidaktik und Musikpädagogik an der Hochschule für Musik Saar in Saarbrücken und dort als Prodekan verantwortlich für die Lehramtsstudiengänge. Seit 2011 hat er außerdem eine Gastprofessur für Music Education an der Musikhögskola der Universität Örebro in Schweden. Christian Rolle studierte Musik mit dem Hauptfach Klavier an der Hochschule für Musik und Theater Hamburg sowie Philosophie und Erziehungswissenschaft an der Universität Hamburg. 1998 promovierte er mit einer Arbeit über die Bedeutung ästhetischer Erfahrung für musikalische Bildungsprozesse. Er unterrichtete mehrere Jahre die Fächer Musik und Philosophie an einem Hamburger Gymnasium und war darüber hinaus künstlerisch tätig. Er ist Mitglied zahlreicher musikpädagogischer Verbände.


ist Künstler, Filmemacher und Autor. Er unterrichtet auf dem HaMidrasha College of Art in Kfar-Saba und auf der Bezalel Academy of Arts and Design in Jerusalem. 2016 wurde eine Retrospektive seiner Arbeit  Roee Rosen, A Group Exhibition im Tel Aviv Museum of Art vorgestellt. Bevorstehende Ausstellungen u.a. auf der Documenta 14 in Kassel und Athen (2017). Ein Buch mit seinen kürzeren Schriften, Live and Die as Eva Braun and Other Intimate Stories, erscheint demnächst bei Sternberg Press.


Sabine Rudnizkij is a trainee teacher specializing in art and philosophy. Her interest is in critical approaches to the dominant artistic canon and engagement with anti-discriminatory art education. Her aim is to connect these themes with her future practice as a teacher.


In my artistic work, fellow human beings, shared spaces of action, utopias, and the power of imagination are central. I use bodies as sensitive instruments of resonance and versatile means of communication and expression. The focus is on artistic research and education, and on practice-based teaching in the field of performance art. https://antoniaroellin.ch, https://daserbe.net

Texts of the authors:

ist als Erwachsenenbildnerin, Kulturarbeiterin und Aktivistin in selbstorganisierten Kontexten tätig. Schwerpunkte ihrer Arbeit liegen im Feld der kritischen Bildungs- und Kulturarbeit in der Migrationsgesellschaft. Sie ist Mitbegründerin und Mitarbeiterin der Selbstorganisation maizmaiz ist ein unabhängiger Verein von und für Migrantinnen mit dem Ziel, die Lebens- und Arbeitssituation von Migrantinnen in Österreich zu verbessern und ihre politische und kulturelle Partizipation zu fördern sowie eine Veränderung der bestehenden, ungerechten gesellschaftlichen Verhältnisse zu bewirken. maiz arbeitet in folgenden Bereichen: Erwachsenenbildung, Kulturarbeit, Beratung und Begleitung von Migrantinnen, Forschung.


studiert Soziologie im Master an der Universität Luzern. Daneben arbeitet er als wissenschaftlicher Mitarbeiter beim Forschungsprojekt «Making Differences: Schweizer Kunsthochschulen» (IAE/ZHdK). Seine Bachelorarbeit erschien unter dem Titel «Verwaltete Wissenschaft. Universitätsmanagement am Fallbeispiel Bern» in der Schriftenreihe Kultursoziologie des Instituts für Soziologie der Universität Bern.


Mako Sangmongkhon identifies as an artist, activist, and art educator. M operates at the interface of self-organization and anti-discriminatory cultural and educational work. M is active in FLORIDA Lothringer 13 and in the groups Third Space: Disordering the Mess and eRger.

Texts of the authors:

Anna Schapiro is an artist, author, the co-founder and co-editor of Jalta-Positions on the Jewish Present (Neofelis Verlag) and a member of the Ministry of Compassion collective. Her artistic work deals with imagination, beauty as sustenance for survival, and migration and movements of color.


Luzia Schelling was born in Winterthur. After completing her studies in Zurich (lic. phil. I), she attended the Berliner Schule für Schauspiel (Berlin School of Acting). She has appeared on stage in city theaters including Freiburg, Lübeck, Bremen, and Hildesheim, at the Theater Neumarkt in Zurich, and at the Freie Theater Aspik and Futur3. Her previous awards include the BKM-Bundespreis for cultural education, which she received for Was kann ich für eure Welt (Aspik/Staatsschauspiel Dresden). She works as a dramaturge, director, and mentor and is a lecturer at the SchülerUni for sustainability+climate protection/FU Berlin.


Anja Schiefer studied biology and art at the University of Cologne and has been training as a teacher at secondary grammar and comprehensive schools since 2020. She currently works at a comprehensive school, where she is chair of the art department, and is interested in working with artists.

Texts of the authors:

Dr., (*1990) is an art educator and specializes in theory and practice. She teaches at the Academy of Fine Arts Vienna, where she completed her doctorate supervised by Elke Krasny with the thesis "Vom poor image zu den poor images. Didactics of digitality in art education". She leads the mediation program of the VIENNA DESIGN WEEK together with Sophie Lingg. Her work focuses on digital imagery, poor images in art education, and didactics of digitality. helenaschmidt.com


(PhD), is head of research on art education at the Bern University of the Arts and has led the SNF research project Ästhetiken des Im/mobilen since 2002. In addition, she is deputy director and lecturer at the Institute for the Performing Arts and Film at the Zurich University of the Arts.


Miriam Schmidt-Wetzel, Dr. phil., is professor of art and design didactics at the Zurich University of the Arts (ZHdK) and heads the PhD program Didactics of Art & Design. Her research in the field of art education focuses on the relationality of learning and teaching practices drawing from many years of experience as an art teacher at various secondary schools (Gymnasium and Integrierte Gesamtschule) in Germany.


Franka Schmitz is a trainee teacher studying art and biology at the University of Cologne. Her works focuses on feminism, representations of women, and postcolonial art education, while her work at the Käthe Kollwitz Museum in Cologne allows her to connect these interests with educational practice.


 (Wien) ist eine Zeithistorikerin, Kunstvermittlerin und Wissenschaftlerin mit dem Schwerpunkt künstlerische Forschung, Aktionsforschung und Kunstvermittlung. Im Rahmen des Forschungsprojekts TRACES – – Transmitting Contentious Cultural Heritages with the Arts, arbeitet sie am IAE (Institute for Art Education) der ZhdK im Bereich Bildung und Einbindung von Stakeholdern. Als Mitglied des Netzwerks Another Roadmap for Arts Education unterrichtet sie außerdem (zusammen mit Andrea Hubin und Carla Bobadilla) an der Universität für angewandte Kunst Wien.  Von 2012 bis 2015 war sie an den künstlerischen Forschungsprojekten MemScreen und Conserved Memories der Akademie der bildenden Künste Wien beteiligt, die sich mit der Geschichts- und Erinnerungspolitik in Österreich beschäftigten. Von 2000 bis 2007 hatte sie die Stabstelle Kunstvermittlung des mumok (museum moderner kunst stiftung ludwig wien) inne.










 ist ein bildender Künstler, der in Zürich (Schweiz) und Princeton (USA) lebt und arbeitet. Er ist Absolvent der Accademia di Belle Arti Milano, Mailand (Italien), und arbeitet aktuell an einer Promotion über politisch-philosophische Implikationen von Schwarm, Netzwerk und Multitude, ikonisch in die „Honigbienen-Metapher“ eingebettet. Seit 2017 ist er aktives Mitglied im Institut Neue Schweiz (INES), einer postmigrantischen Handlungs- und Denkfabrik, die sich einem besseren Verstehen und dem Herausarbeiten der alltäglichen Diversität einer pluralistischen und demokratischen Migrationsgesellschaft verschrieben hat.



Pascal Schwaighofer is a visual artist living and working in Zürich (CH) and Princeton (USA). He graduated from the Accademia di Belle Arti in Milan and is currently writing a doctoral dissertation on the politico-philosophical implications of the swarm, network, and multitude, iconically embedded in the “honeybee metaphor.” Since 2017, he is an active member of the New Switzerland Institute (INES), a post-migrant think-and-act tank committed to better understanding and shaping the everyday diversity of a pluralistic and democratic immigration society.

→ 


is an artist and lecturer at the LGK LLAD Institute of the Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW Basel. In various research projects he dealt with spatial perception. Walking in the landscape as a method of investigation shapes his artistic work as well as his teaching.


Elisabeth Nold Schwartz (*1974) completed a classical dance education at a young age, before studying Theater and Dance Studies at the University of Berne (graduation in 2011). In June 2020 she graduated with a Master of Arts in Fine Arts with a specialization in Art in Public Spheres at the Lucerne School of Art. She lives in Glarus and is interested in art in the alpine region, a subject she would like to explore in depth.



is a teacher and head of Council/FAIL. As a curator, she has worked at the GfZK Leipzig (2001–2021), the New Museum in New York (2000), and the Kunstmuseum Wolfsburg (1999–2001). She studied art education and German studies at University of Osnabrück and the HfBK Dresden. She is committed to an inclusive understanding of art, and her work examines mediation strategies in the curatorial field of contemporary art. fail.institute/de/willkommen/monopol-magazin.de/interview-julia-schaefer-kuratieren-vermittlung-gfzk-wir-muessen-mit-menschen-ausserhalb-unserer-blase-ins-gespraech-kommen, Coaches — New Leipzig Talents, Der Verein — Land in Sicht e.V. (land-in-sicht-ev.de), Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig — (gfzk.de), @juliafriederikeschaefer

Texts of the authors:

Thea Schüle studies art and English for her teaching degree at the HBK and the TU Braunschweig. At the HBK, she is in the class of O. C. Jennsen, specializing in large-format painting. More of her time is spent at the TU, physically, in rooms with yellow doors. Her identity is torn between her roles as a teacher and an artist.


Dr. Anna Schürch is an art pedagogue and lecturer at the Zurich University of the Arts (ZHdK), active in teaching and research in the field of art education. Main areas of work: historical and current art education in schools, art-educational knowledge, research-based learning, poststructuralist education theory, contemporary art and performance mediation. Doctorate on the history of art teacher education (historically, Zeichenlehrer*innenausbildung, “drawing teacher training”) in Switzerland.







has been a Junior Professor for Art Media Education at the University of Cologne since 2019. She works and researches in art education and media theory within the field of image science and received her doctorate on Imagery after the Internet (2018). She is co-founder of the collaborative research project “Dear Humans, ...” (Custody of the TU Dresden) and co-producer/curator of the queer-feminist festival for post-digital feminist culture in the arts dgtl fmnsm (Festspielhaus Hellerau), agency art education (Kassel), and the gallery project storecontemporary.com (Dresden).




Kulturwissenschaftlerin und Lateinamerikanistin, wissenschaftliche Mitarbeiterin am IAE, arbeitet an verschiedenen Projekten zwischen brasilianischem Modernismus und zeitgenössischem Kunstfeld. Die Projekte verbindet ein Interesse für gegenhegemoniale Praktiken im Kunstfeld, sowie eine historisch und de-koloniale Perspektive auf aktuelle Paradigmen und Praxen wie künstlerische Forschung oder Vermittlung.


(Maseru) is a cultural producer who engages in various forms of storytelling including writing, research and photography. She is a wanderer of places and the head spaces of other Homosapiens, in search of knowledge and understanding. Her curiosity and inquisitive nature makes her a lifelong scholar who loves beautiful things but also a cynic and questioner of things. She is the co-founder and co-director of Ba re e ne re Literary Arts, a literary arts organisation in the Kingdom of Lesotho that promotes creative writing, storytelling and critical literacy, co-convener of the Another Roadmap Africa Cluster, freelance writer, knowledge-management consultant and a 2016/2017 Hubert H. Humphrey Fellow from Vanderbilt University in the US.


Veronika Judith Senger is studying art and mathematics at the University of Cologne. Her main interests lie in the examination of (inter)materiality and role models.


Bernadett Settele, Dr. phil. des., lecturer in MA Art Education at the Zurich University of the Arts, 2019–21 Fellow in Research Art Education; since 2020, lead in development projects in the learning and teaching dossier (ZHdK). Focus: affect, art reception, collectivity, reflexivity, methods and discourses of gallery education, aesthetic and political approaches in education, philosophy of the subject, theories and topoi of contemporary and modern art, queering and normality.


ist ein britischer Staatsbürger pakistanischer Herkunft. Er ist künstlerischer Leiter des JugendtheaterBüros Berlin, Mitbegründer des Berliner Refugee Clubs Impulse und ist als Workshopleiter im In- und Ausland tätig (mit Schwerpunkt Palästina). Er arbeitet als Autor, Regisseur und Schauspieler, u.a. bei der freien Theatergruppe S.K.E.T. (Schnelle Kulturelle Eingreiftruppe).


Studium Erziehungs- und Sozialwissenschaften, Anglistik, Romanistik, (Schwerpunkte Kreativitäts- und Zukunftsforschung/ Innovationsforschung- und -förderung, Interkulturelle und Ästhetische Bildung) in Münster, England, USA. Zusatzausbildungen in den Bereichen Dokumentarfilm und Theaterpädagogik. Tätigkeitsfelder: Bildung, Wissenschaft, Kultur.


, Büro trafo.K 

ist Gründungsmitglied von trafo.K. Sie ist Kunst- und Kulturvermittlerin mit den Schwerpunkten zeitgenössische Kunst und Feminismus. Sie absolvierte den postgradualen Kuratorenlehrgang für Kommunikation im Ausstellungswesen und Museum. Seit 1991 Projektmanagement und Vermittlungstätigkeit, u. a. von 1996–2006 für Kunsthalle Wien (Aufbau der Vermittlungsabteilung, Entwicklung von personalen und medialen Vermittlungsmodulen für Schulen, Erwachsenenbildung, Workshops für Jugendliche, Einschulung von VermittlerInnen, Moderation, Katalogbeiträge, Raumtexte und Unterrichtsmaterialien). Sie initiierte und betreute zahlreiche freie Projekte in Kooperation mit u. a. Salzburger Kunstverein, Berufsbildende höhere Schulen, Büro für Kulturvermittlung, Kulturkontakt Austria, Wiener Frauenbüro und BIG. Sie kuratiert Projekte im öffentlichen Raum mit einem Schwerpunkt «Kunst am Bau». Ein zentrales Arbeitsfeld in den letzten 15 Jahren ist die Kulturvermittlungsarbeit mit Lehrlingen. Seit 2009 ist sie Lehrbeauftragte an der Pädagogischen Hochschule mit dem Themenfeld feministische, transdisziplinäre Vermittlungsstrategien in der Berufsschule.




studied plastic arts at the National School of Painting, Sculpture and Engraving La Esmeralda and Curatorial Studies at the Independent Studies Program of the Whitney Museum of American Art in New York (2010). She was a curatorial research fellow at Independent Curators International (2011), co-curator of the 32nd São Paulo Biennial (2016), academic curator at the Museo Universitario Arte Contemporáneo (2014-2015) and coordinator for Education and Public Programs at the Carrillo Gil Art Museum (2007-2010). Her research Entre utopía y desencanto (Between Utopia and Disenchantment) deals with models of intentional communities and alternative notions of education, created in Mexico between the 1950s and 1980s, particularly the development of the Centro Intercultural de Documentación (CIDOC) and the repercussions of Ivan Illich's ideas. She is a member of the network Another Roadmap School.


Katharina Stahlhoven is an architect and works as a cultural agent and freelance spatial mediator in Berlin. Her work examines themes of urban society, (urban) space, sustainability, collaboration, and empowerment in communal life, including interdisciplinary artistic workshops with children, youths, and adults that explore socially relevant issues in urban and social spaces.


is a comic artist and works between the fields of comics, digital imagery, and theory. As part of the collective Institute for Contemporary Cartooning, Helen investigates the relationship between cartooning and contemporary art and politics. Helen Stefanie is a student at The School of Art and Design in Kassel and is currently working on a thesis project in which images of cyborg-women are related to the construction of fictional narratives and made to speak.

helenstefanies.com

Texts of the authors:

, Büro trafo.K 

ist Gründungsmitglied von trafo.K. Sie ist Kunstvermittlerin und Kuratorin. Kuratorische Projekte waren u. a.: Nichts für uns, alles für alle. Strategischer Universalismus und politische Zeichnung, IG Bildende Kunst 2007 (gemeinsam mit Toledo i Dertschei) und Let it be known! Gegengeschichte/n der afrikanischen Diaspora in Österreich, Hauptbücherei am Gürtel, 2007 (gemeinsam mit Araba Evelyn Johnston-Arthur). Sie war Teil des KuratorInnen teams von Verborgene Geschichte/n – remapping mozart, ein Projekt von Wiener Mozartjahr 2006. Sie hatte Lehraufträge an der Wiener Kunstschule und der Kunstuniversität Kassel. Derzeit lehrt sie an der Akademie der bildenden Künste Wien sowie der Pädagogischen Hochschule Wien und ist im Leitungsteam des ecm – educating/curating/managing. masterlehrgang für ausstellungstheorie und praxis an der Universität für angewandte Kunst Wien. Darüber hinaus ist sie im Kernteam des Netzwerks schnittpunkt. ausstellungstheorie & praxis, Vorstandsmitglied der IG Bildende Kunst und im Redaktionsteam von Bildpunkt – Zeitschrift der IG Bildende Kunst. Sie publiziert zu zeitgenössischer Kunst, Vermittlung, Ausstellungstheorie, Geschichtspolitik und Antirassismus.




currently teaches art at two Berlin schools. Aurélie works as an independent educator and is interested in how power-critical and bodily oriented sexual education can be conceived and researched together with performance art education.


Flurina Stuppan is a research-based artist and dedicated mediator. She has taught at various pedagogical universities in Switzerland since 2019. She currently works at the University of Teacher Education Lucerne. She completed a master's degree in fine arts teaching at the Lucerne University of Applied Sciences and Arts in 2019 and in 2012 she completed a bachelor's degree in camera arts.




Professur Kunst – Vermittlung – Bildung an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg. Seit 1985 freischaffende Kunstvermittlerin und Museologin in Theorie und Praxis, Lehr- und Forschungstätigkeit an den Universitäten Hamburg, UdK Berlin, Erfurt und Oldenburg. 2009 Habilitation an der Universität Hamburg zum Thema Von Kunst aus. Kunstvermittlung mit Gilles Deleuze. Schwerpunkte in Theorieproduktion und Lehre sind Sprechen und Schreiben über Kunst, künstlerisch-experimentelle Kunstvermittlung von Kunst aus, Kunstvermittlung mit Gilles Deleuze, partizipatorische Kunstprojekte.


Jules Sturm teaches and researches at the ZHdK and at various art schools in the Netherlands in the fields of art education, critical studies and transdisciplinarity. Jules is interested in embodied theories and alternative knowledge production in contemporary culture and education, particularly in committed forms of teaching and learning from, within and beyond diversity.


Benjamin Sunarjo is a performance artist and curator. He grew up in Indonesia and studied environmental sciences, dance and contemporary art in Switzerland and England. He teaches at the Bern University of the Arts, carries out mediation projects, and co-directs the International Performance Art Giswil together with Andrea Saemann. sunarjo.com


, arbeitet als Bildungswissenschaftlerin am Institut für das künstlerische Lehramt an der Akademie der bildenden Künste Wien. Sie forscht und lehrt zu sexueller Bildung, Differenzen und pädagogischer Professionalisierung, sowie zu Betteln, urbanem Lernen und öffentlichem Raum.


studied art history and philosophy in Kassel and Berlin. She worked as an art mediator at dOCUMENTA (13), documenta 14 and documenta fifteen. Her research emphasises the philosophy of Ludwig Wittgenstein, social epistemology and critical art education.


, Co-Leiterin des Zentrum Theaterpädagogik der PH Luzern. Initiantin des Forschungsprojektes Werkstatt-Trilogie. Studium der Theaterpädagogik und der Transdisziplinarität (z.Z.) an der Zürcher Hochschule der Künste ZHdK. Seit 2004 an der PH Luzern für ästhetische Bildung in den Bereichen Ausbildung, Weiterbildung, Volksschulbildung tätig; Studiengangleiterin und Dozentin des Spezialisierungsstudiums Theaterpädagogik sowie Kursleiterin von Weiterbildungskursen der WB an der PH Luzern.

Texts of the authors:

is a cultural scientist, art educator, and educational consultant. Niki is currently a student at the Humboldt University in Berlin and works in the Cluster of Excellence “Matters of Activity.” The primary focus of Niki’s work is on merging poststructuralist, postcolonial, and queer-feminist theories with power-critical pedagogical and artistic educational formats.


M.A., 1991-98 Studies at the School of Visual Arts/N.Y. and the HSLU/Lucerne. Artist and art mediator, until 2012 teacher of arts and design at the Gymnasium. Since then lecturer for art education at the ZHdK. Doctoral project: school lessons as an event. Work and research focus: Teaching practice at the Gymnasium in reflection with students.


ist Professor für Erziehungswissenschaft unter besonderer Berücksichtigung der Musikpädagogik an der Universität Hamburg. Ausserdem ist er Herausgeber der «Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik» und seit 2003 Vorsitzender der «Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik». Sein Arbeitsschwerpunkt bildet die musikpädagogische Erziehungs- und Bildungsphilosophie.


, Kuratorin Werkbundarchiv – Museum der Dinge; Studium der Kunst- und Kulturwissenschaften in Berlin und Bremen; 2001–2003 wiss. Mitarbeiterin am Deutschen Hygiene-Museum Dresden; freischaffende Ausstellungsmacherin und seit 2005 Kuratorin im Werkbundarchiv – Museum der Dinge, diverse Ausstellungen und Publikationen mit dem Schwerpunkt Geschmackserziehung im 20. Jahrhundert. Jurymitglied des RecyclingDesignpreises Deutschland.


Sophie Vögele is a senior researcher at the Zurich University of the Arts ZHdK and assumes responsibility in coordinating the Research in Art Education. She teaches in Art Education and Design. Lately, she investigated institutionalized mechanisms of inclusion and exclusion in Higher Art Education. Currently, her research focusses on social inequality, processes of Othering, and the location of critique within Higher Education and in the field of the arts from a feminist and postcolonial studies’ perspective.


ist Künstlerin, Forschende und Lehrende. Ihre interdisziplinäre Praxis befasst sich mit einer Politik des verschütteten Wissens an den Schnittstellen von Geschichte, gelebter Erfahrung und Macht. Unternommen wird der Versuch, unwahrscheinliche Zugehörigkeiten jenseits allgemein anerkannter Chronologien und Geografien hervorzubringen. www.w-h-k.net


Today Lena Weber works as an art mediator, printer, teacher, artist and mother. After her bachelor's degree in illustration several years ago, she learned the craft of lithography in various studios in Germany and abroad and also pursued her own artistic practice. She completed her master's degree in art and art education at the HSLU in Lucerne in the summer of 2020 and is currently running printing courses, supervising a school for children in special need and will soon be working as an art educator at the Kunstmuseum Bern. Drawing and painting in her studio serves her as a form of retreat from her various life worlds. She interprets the resulting picture fragments in performative presentations, among other things, inviting the viewers to pause for a moment and read their personal, intuitive stories in her works.



is a theater and dance researcher and dramaturge. She has worked as a research assistant at the Institute of Theater Studies at the University of Bern and as a dramaturge/production manager at Südpol Luzern, among other positions. In 2020, she founded the serial documentary film project Choreographers at Work!, which explores creative processes in contemporary dance. She is currently working as a project dramaturge at TanzPlan Ost.


Maya Wendler studies art and German for her master’s degree in teaching (GyGe). Since 2017, she has worked at the Manga Drawing School in Düsseldorf and as a freelance illustrator alongside her studies. Since 2018, she has worked in three schools through SKM Neuss, and she has led an ongoing social group project since 2020.

Texts of the authors:

MA, researcher of didactics in the arts at the Schwyz University of Teacher Education. Key working areas: learning spatial drawing (PhD project), qualitative research methods. lea.weniger@phsz.ch


Malin Widén (*1989) completed a master's degree in art teaching with a focus on image practices at the Lucerne University of Applied Sciences and Arts in the summer of 2020. During her Bachelor she studied illustration fiction, also in Lucerne. She has worked as a freelance illustrator, visual artist and art mediator since 2013.


Texts of the authors:



Kulturwissenschaftlerin, seit 2010 Leitung der ÜBER LEBENSKUNST.Schule, einem Bildungsprogramm der Freien Universität Berlin in Kooperation mit der Kulturstiftung des Bundes und dem Haus der Kulturen der Welt zur Verknüpfung von Kunst, kultureller Bildung und Bildung für nachhaltige Entwicklung. Außerdem ist sie am Aufbau der Plattform Zivilarena beteiligt, die die Beteiligung der Öffentlichkeit an Bau- und Infrastrukturvorhaben fördert und organisiert.


Sascha Willenbacher is a researcher and teacher. He has been working at the interface of art and education since 2011, including at the Zurich University of the Arts and now the FHNW School of Education. His focus is on collaborative projects between schools and cultural institutions, and on cultural development in schools.


(Kampala) is a graduate of the Margaret Trowell School of Industrial and Fine Art at Makerere University in Kampala, Uganda. He is currently the Acting Head of Fine Art Department at Nagenda International Academy of Art and Design (NIAAD) in Namulanda, Uganda, where he also teaches visual communication design and weaving. In 2017 Kitto Joined the Kampala Working Group of the Another Roadmap School. He is participating in the international research project intertwining hi/stories of arts education, as part of which he is currently working with colleagues and students to develop and test innovative new strategies for integrating critical historical knowledge into contemporary practice based art and design education.


Emma Wolukau-Wanambwa was born in Glasgow in 1976 and studied Literature at Cambridge University and Art at the Slade School of Fine Art, University College London. Formerly a participant in the LUX Associate Artist Programme and a researcher at the Jan van Eyck Academie, she is currently a doctoral candidate in Fine Art at the University of Bergen, Norway and Convener of the Africa Cluster of the Another Roadmap School (http://colivre.net/another-roadmap). Wolukau-Wanambwa works in a wide range of media, formats and contexts. Recent/upcoming exhibitions include: Actually, the Dead Are Not Dead: Bergen Assembly 2019 (Bergen, NO); 62nd BFI London Film Festival (GB); Women on Aeroplanes (The Showroom Gallery, GB & Museum of Modern Art, Warsaw PL); We Don’t Need Another Hero (10th Berlin Biennale of Contemporary Art, DE); A Thousand Roaring Beasts: Display Devices for a Critical Modernity (Centro Andaluz de Arte Contemporaneo-CAAC, Seville, ES); and Kabbo Ka Muwala (National Gallery of Zimbabwe, ZW, Makerere University Art Gallery, UG & Kunsthalle Bremen, DE). A shortened version of the essay that appears in this journal was published in 2018 in the Palgrave Handbook of Race and the Arts in Education. She lives and works between London and Bergen. (www.wolukau-wanambwa.net)




, Soziologe und Kulturwissenschaftler, Leiter des Kunstraums der Leuphana Universität Lüneburg, Professor am Institut für Philosophie und Kunstwissenschaft und Dekan der Fakultät Kulturwissenschaften. Mitglied des Vorstands der Kulturwissenschaftlichen Gesellschaft.



Prof. Dr., Kunst- und Kulturpädagoge; nach einigen Jahren Schuldienst in der kommunalen Kinder- und Jugendkulturarbeit Münchens tätig; Vorstand Bundesverband Jugendkunstschulen und kulturpäd. Einrichtungen (BJKE), Landesvereinigung Kulturelle Bildung Bayern e.V. (LKB:BY) u.a., Projektleiter PA/SPIELKultur e.V.


Laura Zachmann is an art pedagogue and adult educator and works as a lecturer and mentor for internships at the Bachelor Art Education at the ZHdK. From August 2021 onward, she will begin a doctorate on curriculum development of the Zürcher Propädeutikum.


works as a research assistant in the field of didactics at the MA/BA Art Education at the Zurich University of the Arts. She studied visual communication and art education in Lucerne and Zurich. Her questions are currently at the interface of space and pedagogy.


 ist Vermittlerin, Wissenschaftlerin und Kuratorin. Sie studierte Bildnerische Erziehung, Germanistik, Kunsttheorie und Kulturwissenschaften in Salzburg, Wien und den USA. Nach einer Reihe von kulturellen, künstlerischen und wissenschaftlichen Projekten, leitet sie derzeit die Forschungsprojekte «Young women as creators of new cultural spaces» und «Feminist media production in Europe» an dem Fachbereich Kommunikationswissenschaft und innerhalb des Schwerpunktes Wissenschaft und Kunst an der Universität Salzburg. 2000 bis 2005 war sie Visiting Scholar an der University of California in San Diego (USA), danach Postdoc an der Akademie der Bildenden Künste Wien. Gründete Online-Archive und Plattformen für Zines, ist in eine Vielzahl von Zine Workshops mit Jugendlichen involviert und organisiert Zine Ausstellungen in verschiedenen Kontexten und Ländern.